Forestil dig at sætte dig op på din motorcykel, dreje nøglen og se displayet lyse op foran dig. Du slipper bremsen, drejer håndtaget og lydløst accelerer du ud af landevejen…
Nej vel? Er det ikke som om der er noget der ikke helt passer her?
Vi har kigget lidt nærmere på el motorcykler anno 2023, som vi ved mange har en mening om.
El motorcykler er stadig relativt nye på markedet, men de bliver mere og mere udbredte i takt med at flere producenter er begyndt at udviklet og producere el motorcykler. El motorcykler også har nogle umiddelbare fordele i forhold til traditionelle motorcykler.
Disse fordele inkluderer lavere driftsomkostninger, lavere vedligeholdelsesomkostninger, og så de mere åbenlyse som mindre støj og mindre forurening.
Rækkevidden er faktisk ret imponerende på de fleste modeller med elmotor. Og lige som man kender fra elbiler, så får man kraftige accelerationer, og moment helt fra bunden. Zero Motorcycles oplyser at de kan lades helt op på 1 time med en hurtiglader.
Men hvad med lyden (og lugten)?
Med fare for at lyde gammeldags, og blive beskyldt for ikke at følge med tiden og udviklingen, så må jeg bare sige at lydbilledet er en ret væsentlig ting ved en motorcykel.
Jeg må indrømme at jeg har det lidt lige sådan med elbiler? Jeg anerkender at de kører godt, og har nogle smarte features, men for mig som godt kan lide lugten af benzin og lyden af en motor, så føles det stadig forkert.
Du er velkommen til at skrive en kommentar nederst i artiklen, og dele dine holdninger til el motorcykler.
Er el motorcykler fremtiden?
Vi tror helt sikkert at el motorcykler er en del af fremtiden, men det er ikke sådan at motorcykler med forbrændingsmotor vil uddø inden for de næste 10-15 år.
De motorcykler der produceres de næste mange år, vil også være tilgængelige de næste 30, 40 og 50 år. Så lige som med biler, vil der i mange år være et marked for “traditionelle” motorcykler.
Der hvor el-motorcykler giver mening er for dem der bruger dem til transport i f.eks. storbyer, som alternativ til offentlig transport eller elcykler.
Så vores bud er at el motorcykler er for pendlersegmentet, specielt i større byer, hvor der nu også eksperimenteres med miljøzoner. For dem som kører ture i weekenden, vil benzinmotoren nok være den foretrukne i mange år endnu.
Brands og producenter der laver el motorcykler
Her under er en række motorcykler, som kører på el. Listen er ikke fyldestgørende men et udpluk af nogle af de producenter som har el motorcykler på gaden i dag.
Harley Davidson (LimeWire)
Harley-Davidson lancerede sin første el motorcykel i 2019, kaldet LiveWire. Den har en rækkevidde på ca. 235 km på en enkelt opladning og en topfart på ca. 180 km/t. Limewire vejer 255 kg og yder 105 hk.
Det kom vist bag på mange da Harley Davidson annoncerede deres el motorcykel i 2019, for der var ikke mange der havde gættet på at Harley, som jo nærmest er synonym med fed lyd og den klassiske biker stil, vil være blandt de første inden for motorcykler med elmotor.
Zero Motorcycles
Zero Motorcycles er en amerikansk producent af el motorcykler, der er specialiseret i højtydende el motorcykler. Deres motorcykler har en rækkevidde på op til 360 km på en enkelt opladning og kan nå en topfart på op til 200 km/t.
Læs mere på zeromotorcycles.com
Energica
Energica er en italiensk producent af el motorcykler, der blev grundlagt i 2014. Deres motorcykler har en rækkevidde på op til 400 km på en enkelt opladning og kan nå en topfart på op til 240 km/t.
Læs mere på www.energicamotor.com/
Evoke Motorcycles
Evoke er grundlagt og drevet af Canadiske og Europæiske motorcykelentusiaster, og har 2 modeller i programmet. Urban Classis og Urban S er Evoke’s bud på 2 elmotorcykler.
Fælles for begge modeller, er en tophastighed på 140 km/h og en rækkevidde på 250 km.
Læs mere på www.evokemotorcycles.com
Hvad er en el motorcykel
El motorcykler er motorcykler, der drives af en elektrisk motor i stedet for en forbrændingsmotor. I stedet for at bruge benzin som brændstof, bruger el motorcykler batterier, som kan oplades ved hjælp af en stikkontakt eller en opladnings station. Præcis som vi kender det fra elbiler.
4 kommentar
Jeg kommer ikke til at skifte min Triumph ud med en ellert. Der skal være ordentlig lyd på, ellers kan det være lige meget.
Hej Ole. Jeg er tilbøjelig til at give dig ret 🙂 Men nu må vi se hvordan udviklingen inden for elektriske motorcykler udvikler sig.
kunne godt tænke mig en el-mc, men har svært ved at finde forhandlere i det jyske
Enig det er ikke meget reklame for el mc, suk