Hvad siger færdselsloven egentlig om kolonnekørsel for motorcykler?
Der har været en del debat om emnet, og det skaber også nogle misforståelser for hvad der er tilladt og hvad der ikke er.
Vi har derfor kontaktet politiet og færdselsstyrelsen for at få et endegyldigt svar på hvordan vi som motorcyklister skal forholde os til reglerne for kolonnekørsel.
Teksterne markeret som “citat” er uredigerede udtalelser fra færdselsstyrelsen.
Der findes ikke særlige regler i færdselsloven om kolonnekørsel for motorcykler. Det har ikke været muligt for Færdselsstyrelsen at finde tidligere fortolkninger, der indeholder begrænsninger for motorcyklers kolonnekørsel.
Der med kan vi fastslå, at det IKKE er ulovligt at 5 eller flere motorcyklister kører sammen. Der er dog visse krav vi skal være opmærksomme på.
Færdselslovens grundregel i § 3 indeholder dog en række krav om trafikanternes optræden, som også er gældende, når flere motorkøretøjer kører sammen. Ifølge § 3, stk. 1 skal trafikanter optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.
Som færdselsstyrelsen udtaler i ovenstående, så skal vi naturligvis køre hensynsfuldt, vise agtpågivenhed, og ikke hindre eller forstyrre den øvrige trafik.
Det betyder også at hvis man køre i en kolonne, i følge loven ikke må afspærre den øvrige trafik ved f.eks. rundkørsler og kryds.
Færdselsstyrelsen siger fortsat:
Bestemmelsen betyder, at en gruppe af motorcyklister skal sikre, at gruppen ikke unødigt hindrer eller forstyrrer færdslen, så der ikke opstår hverken fare eller ulempe for andre. Heraf kan udledes en forpligtelse til at sikre, at kolonnen af motorcyklister ikke forhindrer andre trafikanter i at skifte kørebane eller overhale m.v. uden at skulle vente på eller overhale en lang række af motorcykler.
Ud fra denne udtalelse, kan vi kun fortolke reglerne for kolonnekørsel således, at der ikke er nogle regler for hvor mange motorcykler der må deltage i en kolonne, men det må ikke forhindres, at andre trafikanter kan overhale.
At trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, er gældende for alle trafikanter; der er særlig anledning til at være opmærksom på reglen, når der køres i en gruppe af motorcyklister eller bilister, hvor reglen gælder både indenfor gruppen og i forhold til øvrige trafikanter og overfor personer, der bor eller opholder sig ved vejen.
Næste udtalelse er lidt interessant, da der nok er mange motorcyklister der vil være uenige i dette. I følge færdselsloven som færdselsstyrelsen fortolker det, så skal motorcyklister i en større kolonne lave huller, så der efterlades plads så den øvrige trafik kan flette ind i kolonnen.
Det er Færdselsstyrelsens opfattelse, at det vil øge færdselssikkerheden både for motorcyklisterne og andre trafikanter, hvis motorcyklister anbefales at efterlade plads til andre trafikanter indenfor for en større samlet gruppe af motorcyklister.
Derved understøttes overholdelse af færdselslovens grundregel i forhold til at optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres.
Det er dog ikke nærmere bestemt hvor mange motorcykler der skal til, for at det er en “større samlet gruppe”. Så dette er altså noget der vurderes fra gang til gang.
Så kort opsummeret, så må man altså gerne køre flere motorcykler sammen i kolonne, forudsat at man viser agtpågivenhed, og ikke hindrer eller forstyrrer den øvrige trafik, og selvfølgelig kører efter færdselsloven.
Læs også vores artikel om hvordan du kører kolonnekørsel
1 kommentarer
Når man skal køre efter færdselsloven kan man jo ikke samtidig køre efter de regler, der er beskrevet et andet sted på siden.
Det er jo i indbyrdes konflikt.
/NH